lunedì, aprile 16, 2007

den nye tobakken

..eg har akkurat sett meg noge tv om den nye digitale verdenen. den e nye, men eg kjenne litt te an sjøl. men eg tenke også på den virtuelle verden bygga opp omkring medlemsskap

den fremmede verden som betinge personlighetskonsepter kalt avatarer, bevegelse og skyting ved hjelp av piltaster på tastaturet og mekanisk kommersialisme med kredittkort. det vise seg i slutten av denne dokumentaren at mange bler syke av å sitta så lenge foran datamaskinen. at datamaskinenenes forening i verdensveven bidrar til å laga det nye narkotikumet, eller den nye tobakken som eg vil kalla det. eksempler på dette e "second life", "entropia" eller "world of warcraft"..

i sør-korea e det kvert år 10 unge mennesker som dør fordi dei sitte 50 timer eller mer uten å bevega seg, dei får blodpropp, dermed hjertestans - og dør. i kina e det starta ein nye industri med å betjena robotisk programvare som egenrådig spille seg opp i nivå på krigsspel, får utbetalt virtuell valuta, og selge det videre te desperate spelare rundt om i verden foran ein datamaskin. som ein nye generasjon bank.

hold deg fast.

gå på tur og plukk løvetann.

Nessun commento: